تاثیر سن ورود به مدرسه بر خطر تشخیص بیش فعالی در کودکان
تاثیر سن ورود به مدرسه بر خطر تشخیص بیش فعالی در کودکان
مطالعات جدید منتشر شده در The Journal of Pediatrics نشان داد، سنی که کودک مدرسه را شروع میکند، میتواند بر احتمال تشخیص «اختلال بیش فعالی نقص توجه» تاثیر بگذارد.
تخمین زده میشود «اختلال بیش فعالی نقص توجه» یا ADHD، ۶٫۴ میلیون کودک در سن بین ۴ تا ۱۷ در آمریکا را متاثر کرده است که با این آمار در جمع یکی از شایعترین بیماریها در کودکان قرار گرفته است.
ADHD یا بی دقتی، بیش فعالی و رفتارهای آنی قابل تشخیص است. معمولا تا سن ۷ سالگی تشخیص داده میشود و بیشتر در پسرها دیده میشود.
دلایل ADHD نامشخص است، با این وجود بعضی از مطالعات دلیل آن را ژنها، استفاده از الکل، سیگار و یا مواد مخدر در دوران حاملگی، در معرض زهرابههای محیط – مانند سرب – قرار گرفتن در سنین پایین، یا آسیبهای مغزی، میدانند.
حال محققین میگویند که شاید ADHD به سنی که کودک به مدرسه میرود مربوط باشد.
خطر بالاتر ADHD در کودکان متولد مرداد مدرسهای
در این بررسی، محققین اطلاعات سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ را که شامل ۳۷۸۸۸۱ نفر کودک در سنهای بین ۴ تا ۱۷ سال بود، تحلیل کردند.
آنان، میزان رواج تشخیص ADHD در کودکان را محاسبه کردند و آنها را به دو گروه بر اساس تجویز دارو و یا عدم تجویز دارو تقسیم کردند.
این تیم تحقیقاتی، میزان شیوع ADHD و تجویز دارو را در کوچکترین کودکان یک پایه (آنهایی که در مرداد متولد شده بودند) با کودکان بزرگتر آن پایه (آنهایی که در مهر متولد شده بودند) مقایسه کردند.
محققین یافتند، کودکانی که به دبستان و آمادگی میروند و در مرداد به دنیا آمدند، نسبت به آنهایی که در مهر به دنیا آمدند، بیشتر محتمل است تا مبتلا به ADHD تتشخیص داده شوند و برای بیماریشان دارو تجویز شوند
با این حال، بزرگسالان متولد مرداد، در خطر بیشتری نسبت به ADHD نسبت به متولدین مهر نبودند.
محققین گفتند: ممکن است از این نتایج بتوان برداشت کرد که هرچه سن بیشتر میشود و بلوغ در سنین نوجوانی افزایش مییابد، تاثیر ماه تولد بر تشخیص ADHD و درمانش کاهش یابد.
تمام این مسائل، این سوال را در ذهن ایجاد میکند که: آیا بسیاری از کودکان تنها چون رفتارشان نسبت به همکلاسیهای بزرگترشان کودکانه است، به اشتباه مبتلا به ADHD تشخیص داده میشوند.
در پایان، محققین در رابطه با یافتههای خود گفتند:
سن نسبی، به عنوان شاخصی از بلوغ عصب شناختی، میتواند نقشی اساسی در تشخیص ADHD و دریافت درمان آن در کودکان و بزرگسالان باشد.
یافتههای ما تاکیدی بر اهمیت در نظر گرفتن سن کودکان و پایهی تحصیلیشان، به هنگام تشخیص ADHD و تجویز درمان، دارد.
منبع: ، ترجمه شده مدیکال نیوز
نوشته اولین بار در پدیدار شد.
تاثیر سن ورود به مدرسه بر خطر تشخیص بیش فعالی در کودکان
مطالعات جدید منتشر شده در The Journal of Pediatrics نشان داد، سنی که کودک مدرسه را شروع میکند، میتواند بر احتمال تشخیص «اختلال بیش فعالی نقص توجه» تاثیر بگذارد.
تخمین زده میشود «اختلال بیش فعالی نقص توجه» یا ADHD، ۶٫۴ میلیون کودک در سن بین ۴ تا ۱۷ در آمریکا را متاثر کرده است که با این آمار در جمع یکی از شایعترین بیماریها در کودکان قرار گرفته است.
ADHD یا بی دقتی، بیش فعالی و رفتارهای آنی قابل تشخیص است. معمولا تا سن ۷ سالگی تشخیص داده میشود و بیشتر در پسرها دیده میشود.
دلایل ADHD نامشخص است، با این وجود بعضی از مطالعات دلیل آن را ژنها، استفاده از الکل، سیگار و یا مواد مخدر در دوران حاملگی، در معرض زهرابههای محیط – مانند سرب – قرار گرفتن در سنین پایین، یا آسیبهای مغزی، میدانند.
حال محققین میگویند که شاید ADHD به سنی که کودک به مدرسه میرود مربوط باشد.
خطر بالاتر ADHD در کودکان متولد مرداد مدرسهای
در این بررسی، محققین اطلاعات سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ را که شامل ۳۷۸۸۸۱ نفر کودک در سنهای بین ۴ تا ۱۷ سال بود، تحلیل کردند.
آنان، میزان رواج تشخیص ADHD در کودکان را محاسبه کردند و آنها را به دو گروه بر اساس تجویز دارو و یا عدم تجویز دارو تقسیم کردند.
این تیم تحقیقاتی، میزان شیوع ADHD و تجویز دارو را در کوچکترین کودکان یک پایه (آنهایی که در مرداد متولد شده بودند) با کودکان بزرگتر آن پایه (آنهایی که در مهر متولد شده بودند) مقایسه کردند.
محققین یافتند، کودکانی که به دبستان و آمادگی میروند و در مرداد به دنیا آمدند، نسبت به آنهایی که در مهر به دنیا آمدند، بیشتر محتمل است تا مبتلا به ADHD تتشخیص داده شوند و برای بیماریشان دارو تجویز شوند
با این حال، بزرگسالان متولد مرداد، در خطر بیشتری نسبت به ADHD نسبت به متولدین مهر نبودند.
محققین گفتند: ممکن است از این نتایج بتوان برداشت کرد که هرچه سن بیشتر میشود و بلوغ در سنین نوجوانی افزایش مییابد، تاثیر ماه تولد بر تشخیص ADHD و درمانش کاهش یابد.
تمام این مسائل، این سوال را در ذهن ایجاد میکند که: آیا بسیاری از کودکان تنها چون رفتارشان نسبت به همکلاسیهای بزرگترشان کودکانه است، به اشتباه مبتلا به ADHD تشخیص داده میشوند.
در پایان، محققین در رابطه با یافتههای خود گفتند:
سن نسبی، به عنوان شاخصی از بلوغ عصب شناختی، میتواند نقشی اساسی در تشخیص ADHD و دریافت درمان آن در کودکان و بزرگسالان باشد.
یافتههای ما تاکیدی بر اهمیت در نظر گرفتن سن کودکان و پایهی تحصیلیشان، به هنگام تشخیص ADHD و تجویز درمان، دارد.
منبع: ، ترجمه شده مدیکال نیوز
نوشته اولین بار در پدیدار شد.
تاثیر سن ورود به مدرسه بر خطر تشخیص بیش فعالی در کودکان